Hoe kunnen we het Nederlandse MKB helpen om snel, effectief en maximaal gebruik te maken van e-toepassingen en de ‘Cloud’? Bedrijvige Stad werkt mee aan een pilot dat hierop antwoord moet geven.
Benutting internet beperkt
Binnen het bedrijfsleven zien we grote verschillen in kennis, houding en gedrag als het gaat om acceptatie en toepassing van e-business in hun strategie en bedrijfsvoering. Slechts 10% van de ondernemingen heeft de stap naar de cloud gemaakt, 22% benut het internet slechts beperkt, zo blijkt uit een onderzoek van het tijdschrift Managementteam in samenwerking met IT-dienstverlener Macaw (oktober 2012). Van degenen die nog overwegen om deze stap nog te gaan zetten, durft 30% strategische bedrijfsinformatie niet vrij te geven voor toepassingen ‘in the cloud’ en geeft ruim een derde aan onvoldoende kennis en overzicht te hebben om de stap te kunnen maken.
Verglazing bedrijventerreinen blijft achter
Onderzoek in Brabant laat bovendien zien dat verglazing van werklocaties ernstig achterblijft, vergeleken bij de consumentengebieden. Van de Brabantse bedrijven op bedrijventerreinen is slechts 27% aangesloten op glasvezel. Dit staat in scherp contrast met de Brabantse huishoudens, waarvan 93% een aansluiting heeft op breedband of kabel. Dit onderzoek (Heliview 2012) lijkt representatief voor de situatie op alle bedrijventerreinen in Nederland. Ondernemers benutten daarbij te weinig de nieuwe e-business toepassingen als kans voor innovatie en verbetering van hun bedrijfsvoering.
Pilot
Bedrijvige Stad heeft samen met de KVK, Syntens en het Ministerie van EZ het idee opgepakt om te komen tot een praktische pilot om te bepalen hoe we de doelstellingen kunnen bereiken. In de pilot zullen mogelijke benaderingswijzen, middelen maar ook de verschillende doelgroepen en marktpartijen c.q. branchevertegenwoordigers betrokken worden. Met deze kennis en ervaring kunnen alle regio’s geholpen worden in deze (landelijke) uitdaging.
Je kunt niet meer reageren.