Dat is de grote vraag volgens MIT Sloan Management Review. De juiste open innovatie strategie kan concurrentievoordeel opleveren. Een bedrijf moet wel eerst de not-invented-here houding en de not-sold-here houding van haar werknemers overwinnen. Onder uitdagende economische omstandigheden en toenemende internationale concurrentie proberen veel industriële bedrijven met hun technologieën voordeel te behalen. Veel bedrijven proberen te profiteren van open innovatie. Open innovatie houdt in dat er in het innovatieproces actief samengewerkt wordt met externe partners. Er wordt onderscheid gemaakt tussen Inbound Open Innovation en Outbound Open Innovation. In het eerste geval verwerft een bedrijf technologie van externe bronnen om haar eigen innovatieproces te versterken en te versnellen. In het tweede geval draagt een bedrijf haar eigen technologie over aan andere bedrijven bijvoorbeeld door middel van licenties. Een aantal baanbrekende bedrijven zoals Procter & Gamble, Dow Chemical, IBM en Hewlett-Packard hebben geprofiteerd van het nastreven van open innovatie strategieën.
Er is een succesvol implementatieproces nodig om voordeel te kunnen behalen uit open innovatie. De houding van werknemers kunnen belemmerend zijn voor open innovatie. Een not-invented-here houding is een negatieve houding tegenover Inbound Open Innovation en een not-sold-here houding is een negatieve houding tegen over Outbound Open Innovation.
Hoe kunnen bedrijven open innovatie strategieën succesvol implementeren?
Bevindingen:
- De houding van werknemers die de interne innovatie willen stimuleren belemmeren vaak de open innovatie benadering.
- Bedrijven waarvan de medewerkers een positieve houding hebben ten opzichte van zowel Inbound als Outbound Open Innovation bereiken het hoogste gemiddelde rendement op de omzet.
- Managers moeten incentive systemen herzien om open innovatie te ondersteunen
Bron: lees het artikel op Sloanreview.
Je kunt niet meer reageren.