Joost Hermanns is ondernemer en oprichter van De Compaan. Een tablet speciaal ontwikkeld voor ouderen. De Compaan biedt ouderen een zorgportaal waarmee ze kunnen communiceren met familie, vrienden en professionele zorg. We stellen Joost vanuit zijn perspectief als ondernemer een aantal vragen over digitalisering, opschaling en ontwikkelingen in de ouderenzorg.
Als ondernemer ben je altijd op zoek naar kansen. Wat zijn volgens jou belangrijke ontwikkelingen op het gebied van technologie in de ouderenzorg?
Technologie in de ouderenzorg gaat binnenkort helemaal doorbreken. Voorbeelden te over; een robot die stofzuigt, elektronische medicijnendistributie en onze eigen Compaan die door beeldbellen de afstand tussen professionele zorg en de cliënt vermindert. Opschaling van veelbelovende eHealth initiatieven is het credo. Ook Minister Schippers schreef een ambitieuze brief naar de Tweede Kamer. Ze formuleerde drie concrete doelen op het gebied van: toegang tot medische gegevens, zelfstandig metingen uitvoeren en beeldbellen.
Hoe zorg jij ervoor dat jullie digitale oplossing behoort bij de technologieën die gaan doorbreken?
De techniek is er klaar voor. Geld zie ik ook niet als een probleem. Dat laatste is een kwestie van uitzoeken waar de dienst die je levert waarde toevoegt. De factor mens is naar mijn ervaring de meest lastige variabele om rekening mee te houden. Opschaling in de ouderenzorg vereist samenwerking, aanmoediging en betrokkenheid.
Oudere mensen zijn nog wel eens angstig om in aanraking te komen met technologie. “Dat kan ik toch niet”, hoor ik vaak. Een helpende hand van het verzorgend personeel of een beetje extra aanmoediging van de familie stelt mensen gerust. Eenvoudige bediening en inbouwen van plezier in het gebruik doen de rest. Niet direct een herinnering voor medicijnen op het scherm maar een foto van de kleinkinderen, een attent berichtje of beeldbellen met een zus die ook wat minder mobiel is geworden. Zaken die een direct geluksmoment geven aan alle betrokkenen.
Daarnaast is het voor zorgverleners wennen. Zorg is mensenwerk en ik herken dat de interesse van medewerkers vaak meer bij mensen ligt dan bij de laatste technische snufjes. Ik verzorg veel presentaties over de Compaan voor zorgverleners en de meest gemaakte opmerking is altijd: “Die tablet voor ouderen is ook hartstikke leuk voor mij!”. Ook zorgverleners moeten we dus helpen om de mogelijkheden van e-health te leren kennen.
Tenslotte is goede communicatie met de familie van belang. Het is essentieel om het bezwaar weg te nemen dat beeldschermzorg ten koste gaat van persoonlijk contact. Technologie helpt om de zorgverlener meer aandacht aan de cliënt te laten besteden en minder aan regeldruk.
Als we het goed begrijpen dan gaat het vooral om de instelling waarmee je een opschalingstraject ingaat: niet top-down, maar samen.
Klopt. Wij nemen veel tijd om gezamenlijk te kijken naar de mogelijkheden van technologie op de werkvloer, dan worden mensen al snel een stuk enthousiaster. Samen kun je de angst dat de invoering van technologie ten koste gaat van hun baan dan ook bespreekbaar maken. Opschalen vereist technische en financiële randvoorwaarden. Maar we leggen vooral de nadruk op mensen en plezier! Samen gaan we dus opschalen!
Wie doet er mee?
Joost Hermanns is ondernemer en bedenker van de Compaan, een tablet speciaal voor ouderen. De Compaan wordt door verschillende zorgverleners en gemeentes ingezet in de ouderenzorg maar is ook particulier verkrijgbaar.
www.uwcompaan.nl
088 1450100
“Compaan brengt generaties dichter bij elkaar”
Je kunt niet meer reageren.