Grote Digitale Steden Competitie: Hoe zit het nu precies?

We zijn alweer twee maanden bezig met de Grote Digitale Steden Competitie (GDSC). De meetup Toptaken-websites is goed bezocht en donderdag 5 maart staat de tweede meetup (MijnWOZ) op het programma. Steden doen goed mee, maar er komen nog wel vragen van steden over de competitie. Deze vragen zullen wellicht ook voor andere steden spelen, daarom hier een korte uitleg.

Doel

De GDSC is opgezet om steden gebruik te laten maken van de opgedane kennis van elkaar op het gebied van digitale oplossingen. Deze oplossingen trachten de dienstverlening te verbeteren en de regeldruk te verminderen. Inwoners en ondernemers willen zo makkelijk mogelijk online zaken kunnen doen met de gemeente. Er speelt ontzettend veel in steden op dat gebied, maar steden weten dit vaak niet van elkaar. Door gebruik te maken van beschikbare kennis kunnen steden betere beslissingen nemen en daardoor efficiënter omspringen met beschikbare middelen.

Opzet competitie

Om de beschikbare kennis te delen is de competitie opgebouwd uit drie pijlers.

Er zijn 10 oplossingen geselecteerd die je zo over kunt nemen. Zodra je als stad aannemelijk kan maken dat je een (vergelijkbare) oplossing hebt geïmplementeerd in je stad, verdien je daar een punt mee. Meld het via deze link!

Per oplossing organiseert de GDSC een meetup. Een meetup is een kennisdelingssessie onder leiding van een stad waar de oplossing zich al heeft bewezen en aanvullende experts. Het bijwonen van een meetup levert een punt op.  Hieronder volgt een overzicht van de geplande meetups en inhoud.

Er ontstaan steeds nieuwe digitale oplossingen. Met deze oplossingen kunnen andere steden ongetwijfeld hun voordeel doen. Op het moment dat de oplossing is aangedragen bij Goed Opgelost! en opgenomen in de database, verdient de indienende stad een punt!

De 5 steden die eind oktober de meeste punten hebben verdiend, kunnen middels een filmpje aantonen waarom zij de “digiproofste stad van Nederland” zijn. Een jury zal zich buigen over de inzendingen en een winnaar uitroepen. Deze stad mag zichzelf een jaar lang de “digiproofste stad van Nederland” noemen. De precieze invulling van dit proces volgt later.

Overzicht oplossingen en meetups

Toptaken-website (29-1, Deventer) zie verslag

MijnWOZ (5-3, Amsterdam) Geef huiseigenaren inzicht en inspraak in hun WOZ-waarde. Start in 2015 nog met de pilot!

e-factureren (9-4, factuurcongres) Digitale facturen leveren een enorme kostenbesparing op. Show je business case!

Digitale weddingplanner (22-4, Overheid 360°) Wat is er voor nodig om front-office processen te digitaliseren en hoe verloopt de link met de back-office?

eHerkenning (21-5, nnb) Waarom maakt jouw stad geen/niet genoeg gebruik van eHerkenning? Aanloop naar kickstarttraject KING.

Online scholenzoeker (28-5, Zoetermeer) Ervaar hoeveel meerwaarde een goede ontsluiting van gemeentelijke data heeft! Meerwaarde voor inwoners én de stad

LRKP (25-6, nnb) Steden werken samen met andere organisaties bij gedeelde verantwoordelijkheid. Hoe ziet zo’n gecombineerd register eruit?

Ondernemingsdossier (10-9, Zwolle) Welke voordelen biedt een ondernemingsdossier voor ondernemers en gemeente? Waarom zou elke gemeente zo’n oplossing in huis moeten hebben?

Omgevingsalert (24-9, nnb) Gemeenten zijn verplicht openheid van zaken te geven omtrent besluiten en beschikkingen, maar hoe doe je dat het meest effectief en efficiënt? Het stapje extra betaalt zich dubbel en dwars terug!

Feedback-tool e-formulieren (29-10, nnb) Zijn onze inwoners wel zo tevreden over de digitale formulieren? Verbeter de formulieren met feedback van inwoners!

Doe mee!

Je weet nu wat het doel is en wat de meetups zijn. Bezoek meetups, neem oplossingen over & draag eigen goede voorbeelden aan! Wil je als stad wel meedoen maar weet je niet precies hoe te beginnen? Schakel dan mijn hulp in! Als voorbeeld geldt Den-Haag. Het regie-overleg ICT in de stad heeft mij uitgenodigd om dieper in te gaan op de meetups en voor wie die relevant zouden zijn. Op basis hiervan is er een beter beeld intern en wordt er makkelijker de weg gevonden naar de juiste potentiële deelnemers.

Ik kom graag naar jouw stad om met een door jou geselecteerde groep betrokkenen dieper in te gaan op de competitie en op deelname. Als je hier behoefte aan hebt kun je een mail sturen naar geert-jan@digitalestedenagenda.nl met daarin beschreven waar je mijn hulp bij nodig hebt.

Heel veel succes bij het verbeteren van de dienstverlening en verminderen van regeldruk!

Je kunt niet meer reageren.