Evenementcoördinatie dankzij live gedeeld beeld tijdens Kinder Beest Feest

In het kader van de aanpak “Evenementendienst 2013” is op 7 juni 2013 tijdens het Kinder Beest Feest een eerste experiment georganiseerd in de reeks die moet leiden tot een modulaire en (inter)nationaal opschaalbare dienst voor evenementveiligheid. Het experiment mag een succes worden genoemd met als resultaat een eerste praktische component voor de dienstcatalogus. Eén keer per jaar stellen dierenparken hun tuin open voor chronisch zieke en/of gehandicapte kinderen. Dit evenement staat bekend als het kinder beest feest. Op vrijdag 7 juni kwamen 15 colonnes naar Artis in Amsterdam, met in totaal 225 voertuigen en 5.000 gasten (patiënten met familie) uit heel Noord-Holland. Hoe leid je zoveel ‘aanbod’ in goede banen door de nauwe straten van Amsterdam? In het kader van ontwikkeling van een “Dienst voor Evenementveiligheid” zorgen Stichting Studio Veiligheid, de Digitale Steden Agenda Veilige Stad en TNO samen met Jan de Wit van de Amsterdamse Politie voor een actueel grafisch beeld van de colonnes.

In 2008 is het transport uit de hand gelopen. Er was geen controle op de aankomst en het vertrek van de voertuigen; veelal kwamen de colonnes op nagenoeg hetzelfde tijdstip bij Artis aan en zetten zowel de rijbanen als hun eigen colonnes vast. Voertuigen konden niet meer bij een van de ingangen komen om de kinderen uit te laten stappen. Deze vertraging maakte dat er lang gewacht moest worden in de voertuigen wat ten koste ging van de tijd die de kinderen in de dierentuin konden doorbrengen. Voor Dreamnight 2009 is een beroep gedaan op de Plotters van de Regionale Brandweer Amsterdam. Via mobilofonisch contact vanuit de Centrale Post bij Artis met de colonneleiders werd de recente locatie van de colonne met de hand geplot. Hierdoor ontstond er beeld over de locatie van de colonne ten opzichte van Artis en ten opzichte van de andere colonnes. Op basis van dit inzicht werden de colonnes aangestuurd om meer door te rijden of te vertragen zodat zij niet allen tegelijk bij Artis arriveerden. De aanpak blijkt succesvol maar zeer arbeidsintensief en in hoge mate afhankelijk van de ervaring van de deelnemende plotters.

Om die reden werden in 2013 de colonnes voorzien van een transponder en zichtbaar gemaakt op een digitale kaart in de Centrale Post bij Artis. Vanuit diverse partijen was veel interesse voor het experiment. Burgemeester Van der Laan bezocht de CoPI-bak en toonde zich onder de indruk van de organisatie achter de schermen, de klaarblijkelijke eenvoud van de innovatie, en de enorme effectiviteitswinst die hiermee wordt behaald. Ook Politie eenheidschef Amsterdam Pieter- Jaap Aalbersberg en plv. Brandweercommandant Amsterdam-Amstelland Ricardo Weewer hebben zich georiënteerd binnen de Centrale Post en kregen uitleg over de locators en de winst die er nu al mee behaald werd.

Wil je een evenement uit jouw stad aanmelden voor de Dienst voor Evenementveiligheid?

Neem dan contact op met Hedwig Miessen (Gemeente Den Haag, trekker Veilige Stad) tel: 06-55781002, Yvonne Sprick (Veilige Stad) tel: 06-52892504, Marcel van Berlo (TNO) tel: 06-53151863 of met Peter de Bruijn (Stichting Studio Veiligheid) tel: 06-21591261.

 

Je kunt niet meer reageren.