Teruglopende bezoekersaantallen en toenemende leegstand in de binnenstad zijn problemen waar momenteel bijna elke stad mee kampt. Het is gelinkt aan het veranderende consumentengedrag: aankopen worden meer gecombineerd on- en offline gedaan en de binnenstad bezoeken draait om meer dan alleen winkelen. De Bedrijvige Stad speelt in op deze problematiek door het organiseren van de Digitale Retail Roadshow. Een initiatief waarin typisch DSA – de digitale noot – maar ook sterk het samenwerkingsaspect in terugkomt. Het project begint zijn vruchten af te werpen en een verduurzamingsslag is de volgende stap. Tijd om dit project van de Bedrijvige Stad onder de aandacht te brengen!
De Roadshow
De Digitale Retail Roadshow gelooft in een integrale aanpak van de belangrijkste lokale stakeholders voor een toekomstbestendige binnenstad of winkelgebied. De ambitie is een duurzame samenwerking van de gemeente met de winkeliers(verenigingen), de vastgoedeigenaren, de horeca én de cultuursector. De Roadshow gaat verder dan alleen informeren en inspireren, het gaat om het daadwerkelijk aanpakken van een winkelgebied.
De experts
Voor de roadshow hebben een tiental binnenstadsexperts zich verenigd die hun krachten bundelen voor dit DSA-initiatief. Hun expertise verschilt van proces- en verandermanagement tot Het Nieuwe Winkelen en publiek Wi-Fi. Hun kennis en kunde wordt onderling gedeeld en gezamenlijk wordt gezorgd dat de meest geschikte experts voor een bepaalde binnenstad of winkelgebied worden ingezet. Het merendeel van de experts heeft, net als de Bedrijvige Stad, deelgenomen aan de werkgroep van Shopping2020: De Nieuwe Winkelstraat. De Digitale Retail Roadshow helpt steden anticiperen door de resultaten van het onderzoek door de werkgroep over hoe een winkelstraat in 2020 hoort te functioneren, te implementeren.
Het aanbod
De Bedrijvige Stad biedt steden en dorpen een intakegesprek met vrijblijvend advies aan. De huidige situatie en beleidsplannen worden globaal geanalyseerd en een voorstel voor een plan van aanpak wordt op maat geschreven, afhankelijk van de DNA van het betreffende winkelgebied. Indien gewenst wordt geholpen het belang van het inspelen op het veranderende consumentengedrag bij de lokale stakeholders te creëeren. Daarnaast wordt ook de mogelijkheid tot het opstellen van een uitvoerig plan van aanpak inclusief uitvoering door onze kenniswerkers met korting aangeboden.
Positieve ervaringen
De promotie van de Roadshow is in januari jongstleden van start gegaan waarbij de bestuurlijk trekkers van de Bedrijvige Stad per brief een oproep hebben gedaan naar wethouders Economische Zaken van de G32-steden. Aan het aantal reacties en verschillende intakegesprekken met gemeenten en winkeliersverenigingen blijkt dat dit project sterk aansluit op de huidige behoeften. Er is een toenemende noodzaak en bewustzijn van de binnenstadsproblematiek gesignaleerd bij de steden. De problematiek lijkt overal hetzelfde, maar de oorzaak die aangepakt moet worden verschilt in detail per stad. Het is de brede expertise dat de Roadshow in huis heeft wat de steden momenteel aanspreekt, maar ook de toolbox aan digitale mogelijkheden waaruit geput kan worden. Waar de ene stad inzet op lange termijn opbrengsten door de behoefte aan verandermanagement, wil een een andere stad hulp bij het organiseren van Publiek Wi-Fi of een online winkelplatform om de aantrekkelijkheid van de binnenstad op korte termijn te bevorderen. De Roadshow blijft zich na elk gesprek met steden ontwikkelen en optimaliseren, sprake van dé aanpak is er dus niet.
Kennisdeling en verduurzaming
De toegevoegde waarde van de Roadshow zit niet alleen in de integrale aanpak, maar voornamelijk in de kennisbundeling van de verschillende topexperts met nationale en internationale ervaring. De commitment en openheid van deze experts onderling, gecombineerd met de neutrale rol van de DSA, garandeert de meest optimale aanpak en inzet van de meest geschikte experts per winkelgebied. Dit aspect van kennisbundeling is iets wat de Bedrijvige Stad graag tot een hoger niveau wil brengen. Er wordt gestreefd naar een slimme samenwerking tussen verschillende bestaande initiatieven om versnippering te voorkomen en verdere kennisontwikkeling te stimuleren én te delen. Momenteel wordt de samenwerking opgezocht met initiatieven zoals de Winkeltop en het Expertisecentrum De Nieuwe Winkelstraat. De ambitie is elkaar te versterken waarin opgedane ervaringen met elkaar worden gedeeld. Dit levert toegevoegde waarde op voor zowel de steden als de betrokken experts.
Roadshow in jouw stad of samenwerken?
Wil je graag de Roashow voor jouw binnenstad of winkelgebied? Of sluit jouw initiatief aan op De Digitale Retail Roadshow en zie je mogelijkheden tot samenwerking? Neem dan contact op met de programmamedewerker Bedrijvige Stad Fatiha Alitou.
Je kunt niet meer reageren.