Burgers die moeite hebben met het gebruik van de elektronische overhead, kunnen gebruik maken van de cursussen ‘Werken met de e-overheid’, die deel uitmaken van het Digisterker-programma. Na een succesvolle start in Enschede, Zwolle en Den Haag kunnen nu andere gemeenten zich aansluiten bij het initiatief en daarmee de zelfredzaamheid van hun burgers stimuleren.
Overheden verwijzen burgers steeds vaker naar hun digitale loketten. Tegelijkertijd zijn er burgers die moeite hebben met het gebruik van de elektronische overheid, de ‘digibeten’. Om de e-overheid ook voor deze burgers toegankelijk te maken, ontwikkelt het programma Digisterker cursussen ‘Werken met de e-overheid’ die op lokale schaal worden gegeven, bijvoorbeeld in de plaatselijke bibliotheek.
Aansluiten
Gemeenten kunnen zich bij het initiatief aansluiten. Uniek in de opzet is de samenwerking, waarin landelijke overheidsorganisaties, gemeenten en lokale maatschappelijke organisaties elk hun rol spelen en een bijdrage leveren aan een nieuwe infrastructuur voor zelfredzaamheid.
De betrokkenheid van lokale maatschappelijke organisaties, zoals bibliotheken en vrijwilligersorganisaties, zorgt voor nieuwe verbindingen tussen de burger en zijn omgeving. Dit levert zelfs meer op dan alleen meer zelfredzame burgers: ook de maatschappelijke organisaties komen in hun kracht te staan en ontlasten door hun inzet het overheidsapparaat.
Doordat Digisterker uitgaat van een landelijke aanpak met een lokale uitwerking, komt actuele praktische kennis voor het organiseren en uitvoeren van cursussen beschikbaar voor alle gemeenten. Waarmee een vliegende start met de cursussen gemaakt kan worden.
Hulp voor digibeten
De cursus ‘Werken met de e-overheid’ behandelt de e-overheid in brede zin, zowel de gemeentelijke als de landelijke overheidsdienstverlening. Het leren werken met DigiD is een essentieel onderdeel van de cursus. Verder komen onderwerpen zoals ‘zoeken en vinden’, ‘aanvragen’, ‘een afspraak maken’, mijn-omgevingen en Regelhulp aan bod. Bij de cursus hoort een werkboek voor cursisten, met daarin ook een module over de eigen gemeentelijke e-dienstverlening. De cursussen worden gegeven in een klassikale setting waarbij elke deelnemer de beschikking heeft over een computer met internetaansluiting.
De cursisten worden begeleid door gecertificeerde docenten die zich conformeren aan de gedragregels rondom veiligheid en privacy van cursisten. Docenten zijn vaak (oud)ambtenaren en vrijwilligers die affiniteit hebben met digitale dienstverlening. Door ambtenaren te laten meedraaien in de cursussen, krijgt de gemeente een directe terugkoppeling op haar dienstverlening.
Meedoen?
Het Digisterker-programma is een initiatief van Novay met de inhoudelijke en financiële steun van landelijke overheidsorganisaties (Belastingdienst, UWV, Ministerie van VWS en Logius).
Het programma is beproefd met een drietal gemeenten (Enschede, Zwolle en Den Haag) die in de opstartfase hun steun aan Digisterker hebben gegeven. Tegelijkertijd is een start gemaakt met de inrichting van een beheerorganisatie waar gemeenten een jaarabonnement kunnen afnemen en waarmee ze toegang krijgen tot de diensten van de beheerorganisatie. De eerste gemeenten hebben zich hier inmiddels voor aangemeld.
Voor meer informatie kunt u terecht op www.digisterker.nl . U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de programmamanager Piet Boekhoudt, e-mail: piet.boekhoudt@novay.nl, telefoon: 053-4850412.
(Bron: Digisterker)
Je kunt niet meer reageren.