Kunstenaarsduo Breukers&Godrie gaat door het land met een lezing over creativiteit en innovatie. Hierin presenteren ze een nieuw perspectief op beide begrippen. Volgens het duo moet het denken over vernieuwing zélf vernieuwd worden. Er zijn namelijk tal van clichés over innovatie die haar in de weg staan. We zijn erg benieuwd naar hun verhaal en hebben ze gevraagd een tipje van de sluier op te lichten.
Clichés
Technologische ontwikkelingen veranderen onze samenleving in rap tempo. Je hoort overal dat creativiteit en innovatie cruciaal zijn om hiermee om te gaan. Om beide begrippen hangt echter een gigantische wolk aan clichés. Het probleem hiervan is dat deze clichés werkelijke vernieuwing in de weg staan. Om daaraan te ontkomen zal het denken over vernieuwing zélf vernieuwd moeten worden.
Daarvoor is het belangrijk te weten waar onze clichés over creativiteit en innovatie vandaan komen. De wortels hiervan blijken al in de renaissance te liggen en krijgen hun bekende vorm in de romantiek. Sindsdien is creativiteit iets voor getormenteerde individuen die in eenzame afzondering tot geniale inzichten komen.
Volgens ons staat dit cliché werkelijke innovatie in de weg, al was het maar omdat creativiteit veel beter gezamenlijk tot stand komt.
Nieuw perspectief
De afgelopen jaren ontwikkelden wij een nieuwe visie op creativiteit en innovatie. Deze visie vertrekt niet vanuit creatieve mensen, maar vanuit radicale ideeën. Deze ideeën moet je als het ware verleiden om jou te komen bezoeken. Aangezien radicale ideeën weten hoe waardevol ze zijn, zijn ze veeleisend. Dat is lastig, maar het biedt ook de mogelijkheid om het creatieve proces te controleren. In dat proces maken wij onderscheid in vier stappen, en de eerste is het aantrekken van een enorme diversiteit aan perspectieven.
Diversiteit
Een prachtig voorbeeld daarvan is het verhaal van kalief Al-Mamoen. Deze Islamitische heerser rond het jaar 800 stuurde vertalers de halve wereld over om teksten in het Arabisch te vertalen. Voor elke nieuwe tekst kreeg de vertaler zijn gewicht in goud uitgekeerd, want Al-Mamoen kende de waarde van kennis. Al deze teksten werden in Bagdad verzameld en gezamenlijk bestudeerd door islamitische, christelijke en joodse geleerden. Er heerste een ongekend tolerante cultuur. Zo werd Bagdad hét innovatieve centrum van onze planeet waar onder andere onze geneeskunde en algebra hun oorsprong vinden.
Deze anekdote laat tegelijk zien hoe belangrijk diversiteit is en wat ervoor nodig is: openheid.
In Bagdad rond het jaar 800 was die openheid aanwezig, in veel organisaties van tegenwoordig niet. Zij ervaren nieuwe denkkaders en perspectieven als aanvallen op hun identiteit. Liever blijven ze homogeen. Dat werkt makkelijk; iedereen begrijpt elkaar en er ontstaan weinig conflicten. Maar er ontstaan ook geen nieuwe ideeën. Het vergt gigantisch veel openheid en oprechte interesse om die homogeniteit te doorbreken. En dan sta je pas aan het begin van je radicale innovatie.
Lezing
Omdat wij ons nieuwe perspectief op creativiteit graag willen delen, hebben we er een lezing over gemaakt. In deze lezing volgen we de bovenstaande lijn: we kijken waar bestaande clichés vandaan komen, ontmaskeren deze clichés en introduceren een nieuw perspectief. Dit nieuwe perspectief is niet alleen verfrissend, er komen ook tal van praktische adviezen uit voort. Verder illustreren we onze lezing met prachtige verhalen uit de kunstgeschiedenis en de filosofie, zoals de geschiedenis van Al-Mamoen. Zo ontstaat een verhaal waar organisaties veel aan kunnen hebben.
Kunstenaarsduo Breukers&Godrie
Walter Breukers & Jaap Godrie
www.breukersandgodrie.com
info@breukersandgodrie.com
Walter Breukers (1985) studeerde Biomedische Wetenschappen (cum laude) en Filosofie (cum laude) aan de Radboud Universiteit. Daarna werkte hij als docent aan de Radboud Universiteit en de Vrije Universiteit. Naast zijn kunstenaarschap geeft Walter theatercolleges over filosofie en literatuur.
Jaap Godrie (1984) studeerde aan de Academie voor Beeldende Vorming en het Conservatorium in Tilburg. Daarna studeerde hij Geschiedenis (cum laude) aan de Radboud Universiteit. Naast zijn werk voor Breukers&Godrie is Jaap als docent o.a. verbonden aan De Teekenschool van het Rijksmuseum.
Foto gemaakt door Erik Smits
Je kunt niet meer reageren.