Communicatieblog: wat is jouw why?

Mensen weten ‘wat’ ze doen in hun organisatie. Sommigen weten ‘hoe’ ze het doen. Maar er zijn maar weinig mensen die weten ‘waarom’ ze doen wat ze doen, aldus Sinek. De ‘Why, How en What’ van een organisatie staan centraal in de Golden Circle van Simon Sinek. Waarom bestaat je organisatie? Wat is je doel, je ideologie? Wat is jouw Why?

Why

De Why van een bedrijf gaat niet om het maken van winst, maar daar waar je ’s ochtends je bed voor uit komt. Je doel. Middenin de golden circle staat de Why, daaromheen de How en in de buitenste cirkel staat de What. Van oudsher is onze denkwijze van buiten naar binnen. Van concreet naar abstract, van What naar Why. Maar de meest inspirerende bedrijven en sprekers denken, doen en communiceren van binnen naar buiten. De volgorde van informatie draai je daarmee om. De Why spreekt aan op gevoel, op je intuïtie en je overtuigingen. Datgene waar jij in gelooft. Dat is de reden om een product te kopen of om samen te werken met een organisatie.

Why do you get out of bed in the morning? And why should I care?
 

De Golden Circle van de DSA

Schermafbeelding 2014-08-31 om 15.03.56

De Why van de DSA is: We willen de kansen van ICT voor maatschappelijke vraagstukken in onze steden verwezenlijken. Hoe doen we dat? Door onze kenmerkende werkwijze: we werken bottom-up, in co-creatie, vanuit maatschappelijke vraagstukken en open innovatie. Wat doen we? We verkennen nieuwe digitale oplossingen, we verbinden partijen en zetten goede digitale oplossingen in the spotlights om te delen.

Stakeholders participeren niet aan de DSA als ze weten wat we doen, maar als zij weten waaróm wij het doen. Resultaten boeken we binnen de DSA door samen te werken met mensen die geloven wat wij geloven. Wat je doet is simpelweg het bewijs van waar je in gelooft. Vanuit de Why formuleren wij onze missie voor de periode 2015-2020. Onze missie is: we pakken de stedelijke vraagstukken van nu aan met de oplossingen van morgen. De DSA is er niet om de problemen voor je op te lossen; maar samen met de DSA kun jij een bijdrage leveren aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Samen zorgen we ervoor dat de wereld iets beter wordt. Onze focus ligt op het delen van goede oplossingen tussen steden (en waar nodig; zelf ontwikkelen).

Waarom doe jij wat je doet? Wat is de Why van jouw organisatie? Laat het gerust weten in een reactie hieronder!

Meer informatie

Bron: bekijk het TED filmpje van Simon Sinek (meer dan 18 miljoen keer bekeken).

 

Je kunt niet meer reageren.