Communicatieblog: Business Model Canvas

Bij de DSA gebruiken we het Business Model Canvas (BMC) om in één oogopslag ons business model weer te geven, niet alleen DSA-breed maar ook voor projecten uit de thema’s. Het BMC is geen rocket science. Het is een simpele manier om analyses te maken als je iets in je organisatie wil veranderen, vernieuwen of verbeteren. Lees hier hoe je ‘m zelf kunt gebruiken!

Negen bouwstenen

Hier kun je het Business Model Canvas (BMC) downloaden. Je kunt ook de tool Canvanizer gebruiken om online te canvassen! Het model bestaat uit negen bouwstenen. De linkerkant van het model gaat over efficiency, over de interne organisatie, backstage. De rechterkant van het model laat de waarde van je onderneming zien: dat wat de klant ziet, het theater. Dit zijn de negen bouwstenen:

  1. Klantsegment / Doelgroep: Voor wie creëren we waarde? Wie zijn onze belangrijkste klanten? Waar ligt de klant ’s nachts wakker van?
  2. Waardepropositie: Welke waarde leveren we? Welk probleem van de klant lossen we op? Ofwel: Wat los je hoe op voor wie?
  3. Kanalen: Communicatie! Welke middelen gebruiken we om de doelgroep te bereiken? Hoe zijn de verschillende middelen geïntegreerd?
  4. Klantrelaties: Welk type klantrelaties hebben we? Hoeveel kost dit ons?
  5. Inkomsten: Voor welke waarde willen klanten echt betalen?
  6. Resources: Welke hulpbronnen hebben we nodig bij onze waardepropositie, distributiekanalen, klantrelaties en kostenstromen?
  7. Kernactiviteiten: Welke kernactiviteiten horen bij de waardepropositie, distributiekanalen, klantrelaties en kostenstromen?
  8. Samenwerkingen: Wie zijn onze kernpartners en leveranciers? Welke hulpbronnen hebben we nodig van de partners en welke kernactiviteiten hebben de partners?
  9. Kosten: Wat zijn de meest belangrijke kosten binnen ons business model? Welke resources en welke kernactiviteiten zijn het meest kostbaar?

Aan de slag!

Denk per bouwsteen na over hoe jij het kunt inzetten voor jouw project, onderneming of voor jouw persoonlijke ambitie. Ontwerp zoveel mogelijk business modellen. Verschuif daarbij telkens je focus. Wijzig steeds een onderdeel en kijk welke gevolgen het heeft voor de andere acht bouwstenen. Wie zijn je klanten? Wat verandert er als je je partner ziet als klant? Wanneer wordt een partner een resource? Test vervolgens je business model bij veel verschillende mensen!

Value Proposition Canvas

Het is nuttig om de klantsegment verder uit te diepen door te onderzoeken:

  • Wat heeft de klant te doen?
  • Waar wordt de klant blij van?
  • Waar ergert de klant zich aan?

Vervolgens kun je je waardepropositie op de klant aanpassen:

  • Welke producten en diensten heb je je klant te bieden?
  • Wat zijn blijmakers voor je klant?
  • Wat zijn ergernisverlichters?

Meer weten?

  • Bron: Het boek Business Model Generation van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur is een aanrader, praktisch en speels. Kijk op businessmodelgeneration.com
  • Bekijk de preview van Business Model Generation (72 pagina’s).
  • Bron: opleidingsdag binnen de Digitale Steden Academie, verzorgd door Marieke Rietbergen van Design Innovation Group.
  • Wil je je verdiepen in je persoonlijke business model, ben je ZZP-er of heb je persoonlijke ambities? Dan is het boek Business Model You de moeite waard!
  • Leuk weetje: de Business Model boeken zijn tot stand gekomen door co-creatie, met medewerking van honderden mensen uit 45 landen.

Bekijk ook een korte film (2:20 min.) over het Business Model Canvas:

Je kunt niet meer reageren.