Eind februari ging Challenge Onderwijs Brabant van start. Jos Kusters, directeur van het Ruud de Moor Centrum Heerlen, geeft twee teams de opdracht om te onderzoeken hoe de leerkracht anno 2020 werkt. Het thema ‘Get connected’ staat daarbij centraal. Gedurende 1 week gaan de teams aan de slag om antwoorden te vinden op dit vraagstuk. De presentatie van de resultaten vindt plaats tijdens het Onderwijscongres op 17 maart in het Provinciehuis in Den Bosch.
Get connected – de context
Maatschappelijke en technologische ontwikkelen hebben op alle sectoren en branches hun effect, ook in het onderwijs. Zo zal het verlaten van de babyboomers (55 plussers) uit het onderwijs een uitstroom veroorzaken en leiden tot tekorten in personeel. Daarnaast zal de invloed van ICT eveneens effect hebben in de manier waarop onderwijs wordt vormgegeven en de vraag naar onderwijsinnovatie verhogen. Verder zullen andere maatschappelijke trends en ontwikkelingen ook het onderwijs min of meer dwingen tot veranderingen. Schoolnet Brabant, TNO en het Ruud de Moor Centrum onderkennen deze ontwikkelingen en zijn op zoek naar beelden van het onderwijs in de toekomst.
Get connected – de opdracht
De opdracht voor de Challenge-week bestaat uit de volgende vraag: Schets een beeld van “de leerkracht in 2020” uitgaande van het thema “Get Connected!”. Onderliggende vraagstukken waar de vraag zich op toespitst zijn:
● Get Connected met collega’s. Hoe gaan leerkrachten in 2020 om met collega’s. Hoe maken ze de verbinding met elkaar? Hoe leren ze van elkaar, hoe werken ze samen?
● Get Connected met de organisatie. Wat is hun rol in de onderwijsorganisatie waarin ze werken? Wat betekent dit voor de bedrijfsvoering, onderwijslogistiek en onderwijsinnovaties?
● Get Connected met de omgeving. Wat is de rol van de leerkracht van de toekomst in relatie tot de omgeving, zoals de verbindingen met ouders, bedrijfsleven, overheden, sport, culturele instellingen, zorg en wijk- en buurtactiviteiten.
● Get Connected met leerlingen/studenten. Welke verbindingen zijn er in het formeel en informeel leren te verwachten en hoe gaan leerlingen en leerkrachten met elkaar om?
● Get Connected met jezelf. Wat betekenen de trends en ontwikkelingen voor de zelfsturendheid van leerkrachten?
● Get Connected met informatie- en communicatietechnologie. Welke ontwikkelingen zijn op technologisch terrein te verwachten en wat betekent dit voor het vak van leerkracht?
De teams wordt gevraagd dit toekomstbeeld te onderbouwen met maatschappelijke, technologische en onderwijstrends, maar ook om concreet aan te geven welke acties op korte termijn nodig zijn om dit toekomstbeeld realiteit te laten worden.
Een opdracht, twee teams
Twee teams gaan in de week van 28 februari tot en met 4 maart aan de slag met het bovengenoemde onderwijsvraagstuk. Studenten en docenten werken in die week intensief samen om oplossingen te bedenken. Seats2Meet heeft hiervoor speciale Brein-ruimtes beschikbaar gesteld.
Kijk op Schoolnet Brabant voor meer informatie.
Je kunt niet meer reageren.