Brandbrief aanpassing BTW regels voor onderwijs

Brandbrief aanpassing BTW regels voor onderwijs

Het onderwijs moet op zo kort mogelijke termijn de mogelijkheid krijgen de BTW op digitaal lesmateriaal te verrekenen of hiervoor vrijstelling te krijgen. Dat is de kern van het pleidooi dat Stedenlink samen met de  onderwijsraden, de Groep Educatieve Uitgeverijen en ECP in een gezamenlijke brandbrief aan de ministers van OCW en EL&I op 3 juli 2012 hebben verzonden.

Er liggen grote kansen voor het vergroten van de kwaliteit en het rendement van het onderwijs in Nederland als er meer gebruik kan worden gemaakt van digitaal en innovatief lesmateriaal. Tot die conclusie kwamen de diverse onderwijsraden vanuit het PO, VO, MBO en HBO, de Groep Educatieve Uitgeverijen, het ECP Platform voor de Informatiesamenleving en Stedenlink. Het huidige BTW-stelsel werkt echter remmend op digitaliseren van het leermateriaal en staat daarmee de ontwikkeling naar een digitaal en innovatief onderwijs in de weg.

Stijging kosten
Het onderwijs is onder de huidige BTW-wetgeving vrijgesteld van BTW. Hoewel over omzet in het onderwijs geen BTW verschuldigd is, betekent dit ook dat BTW over inkopen niet kan worden teruggevorderd. Daarmee ontstaat een directe kostenpost voor de school.

Op lesmateriaal op fysieke dragers (zoals CD-rom) geldt het lage 6% BTW tarief. Op digitale lesmaterialen geldt het standaardtarief van 19% en binnenkort zelfs 21%. Ten opzichte van papieren leermiddelen stijgen de kosten voor scholen die willen investeren in digitale middelen dus met 13% en in het najaar zelfs met 15%. De behoefte en het aanbod zijn aanwezig. De regelgeving rond omzetbelasting vormt een negatieve stimulans om de overstap naar digitaal lesmateriaal te maken. Het vormt daarmee in de huidige praktijk een rem op innovatie.

Hoger rendement
Digitalisering van lesmateriaal maakt het mogelijk meer flexibel en op maat onderwijs aan te bieden, met een positief effect op de kwaliteit en het rendement van het onderwijs in Nederland. Redenerend vanuit het actuele overheidsbeleid dat gericht is op het bevorderen van de kwaliteit van het onderwijs (OCW) en het stimuleren van innovatie (topsectorenbeleid EL&I), is het dan ook aan te bevelen op korte termijn de BTW regelgeving in Nederland op dit gebied aan te passen.

Stedenlink en de Digitale Steden Agenda
Omdat een beter onderwijs een positief effect heeft op het lokale vestigings- en leefklimaat en zij de digitale transitie in versnelling wil brengen, heeft Stedenlink de brandbrief aan de ministers mede ondertekend.

Stedenlink is één van de partners van de Digitale Steden Agenda (DSA). De DSA creëert ruimte voor vernieuwende ontwikkelingen en innovatie rondom maatschappelijke vraagstukken. Dat doet zij door het samenspel op gang te brengen met alle betrokken partijen in de samenleving, ideeën uit te proberen, slim te bundelen en zo in co-creatie een bodem te creëren voor implementatie. De DSA is een samenwerking tussen G32, G4, Nicis en Stedenlink. Zie www. voor meer informatie.

3 juli 2012

Je kunt niet meer reageren.